Hoe zorg je voor meer structuur voor kinderen thuis?

By 23 maart 2020Blog

– Dit blog is een vervolg op het blog over ‘hoe hou je het tijdens de quarantaine gezellig thuis’, mocht je deze nog niet gelezen hebben, lees deze dan eerst

Ik zeg wel eens dat het aller spannendste is: niet weten wat er gaat komen. En ons dagelijkse leven zit daar nu vol mee, niet weten wat er gaat komen. Blijft deze quarantaine nog 2 weken? of gaat deze langer door? Gaan we in lockdown? Wanneer mogen de kinderen weer gewoon naar school? Heel veel onduidelijkheid. Dat maakt dat je als volwassenen wat meer gespannen wordt, maar zeker ook voor kinderen heeft het dit effect. Wat helpt tegen spanning en tegen niet weten wat gaat komen, is duidelijkheid bieden en dingen voorbereiden. Misschien herken je wel van jezelf dat je op spannende momenten zoals een sollicitatiegesprek, een presentatie geven of een eerste date, meer duidelijkheid voor jezelf regelt. Ik ga bijvoorbeeld bij een sollicitatiegesprek alvast de dag van tevoren opzoeken hoe laat ik de trein moet hebben, terwijl ik dit normaal pas een uur van tevoren zou doen. Wij volwassenen kunnen zelf deze omgeving scheppen, zelf zorgen voor meer duidelijkheid en meer structuur. Kinderen kunnen dit zelf niet, dus moeten wij dat als volwassenen voor ze doen. Juist in deze gespannen tijd, helpt meer structuur te ontspannen!

Tip 1: Zorg voor een dagritme

Misschien heb je wel eens in de klas van je kinderen een heel dagschema zien hangen. Vaak elke dag hetzelfde tijdstip fruit eten en lunchpauze. Dat is niet voor niks. Het hebben van een dagstructuur biedt veel duidelijkheid. Kinderen weten dan waar ze aan toe zijn en weten of ze vanmiddag nog naar buiten kunnen om te spelen of niet. Dat scheelt een hoop spanning en daardoor scheelt dat een hoop vragen.

Probeer zoveel mogelijk het dagschema aan te houden wat de kinderen al kennen. Probeer de tijden van school aan te houden en hou zelf je ochtend en avond zoals je dit normaal op schooldagen ook zou doen.

Maak een dagschema

Van instagram: @whatsupjeboterham

Begin bij de maaltijden. Hoe laat ga je ontbijten, lunchen en avondeten.  Ook kan je nog twee pauze-momenten als fruit eten of thee drinken ‘s middags hierin toevoegen. Voeg opstaan tijd en bedtijd toe en je hebt al best wat structuur staan. Hou deze elke dag hetzelfde. De tijden ertussen met de activiteiten ertussen kunnen prima elke dag net een beetje anders zijn. Hoe meer je ze laat terugkomen hoe duidelijker het wel wordt. Dus schat in wat voor jouw gezin nodig is.

Moeten er tijden op het dagschema staan?

Nee, dat hoeft niet. Mag wel. Ik zou het voor jezelf bij het maken van het schema wel even noteren, maar voor kinderen is het tijdstip vaak niet nodig. Als de volgorde van de activiteiten maar duidelijk is.

Tip 2: Maak het visueel

Maak het visueel zoals op de foto hierboven. Het werkt heel goed wanneer je het niet alleen vertelt, maar ook nog ergens op kan hangen. Zodat kinderen door de dag heen zelf even op het schema kunnen kijken om te zien wat ze zometeen gaan doen. Dit kan heel simpel een a4tje zijn met in woorden hoe het dagschema eruit ziet. Of geknutseld en met tekeningen zoals hierboven. Net wat bij jullie past. Werken tekeningen beter? Ja zeker hoe jonger de kinderen zijn hoe beter dit werkt.

Als je geen zin hebt in tekenen kan je ook op google het woord ‘picto’ intypen gevolgd door de activiteit en dan vind je standaard tekeningen. Super makkelijk! Hang ze op een vlaggenlijn om ze er een beetje gezelliger uit te laten zien!

Ga je deze week knutselen? Superleuk als je jouw creatie met mij wil delen. Op instagram of facebook: @praktijkdeplek

Tip 3: kijk samen naar het dagritme

Naast het ophangen is het handig om ook aandacht te besteden aan wat je hebt opgehangen. Kijk bijvoorbeeld na het ontbijt even samen naar wat de dag gaat brengen. Op de kampen waar ik veel als vrijwilliger mee ben geweest (Stichting de Ster) vertelden we na elke maaltijd wat er ging gebeuren tot aan de volgende maaltijd. Dit werkte ook altijd heel goed, dus dit zou ook structuur kunnen zijn om aan te houden.

Tip 4: Maak voor de hectische momenten een extra schema

Zijn er dan toch momenten in de dag die extra hectisch zijn? Zoals de ochtend of voor het avondeten wanneer ze wat meer vermoeid zijn? Denk hier dan nog wat extra overna. Naast een dagschema kan het dan handig zijn om voor dat moment specifiek wat taken op te schrijven. Zeker in de ochtend moet er altijd heel veel gebeuren. Tanden poetsen, aankleden enz enz. Je zou ook hiervan een schema kunnen maken en deze met plaatjes ergens ophangen. Dan scheelt een jou elke ochtend uitleggen of checken wat er nog moet gebeuren. Je kan je kinderen met vragen gewoon naar hun schema op bijvoorbeeld hun slaapkamer deur verwijzen.

Tip 5: Denk aan de overgangsmomenten

De meeste juffen en meesters zullen dit herkennen. Als je veel werkt met groepen kinderen dan weet je dat de tijd tussen de verschillende activiteiten het aller lastigst zijn. Als jij even wat moet pakken of als er even iets opgeruimd of klaargezet moet worden, zie je onrust ontstaan bij kinderen. Is dit herkenbaar en zorgt dit inderdaad voor problemen bij jullie thuis? Zorg dan tijdens deze momenten voor taakjes voor je kinderen. Laat ze even iets opruimen, iets pakken, voor iedereen wat te drinken inschenken of laat ze even een boekje lezen totdat jullie weer verder kunnen.

Tip 6: Doe wat je zegt en beloof niks

Ja, deze heb ik echt geleerd door hier fouten in te maken. Herken je dat, dat kinderen vragen: “mogen we vanmiddag voetballen buiten” en jij vol enhousiasme ja zegt en daarna bedenk. Onee, ik vergeet dat we vanmiddag andere plannen hadden, of het regent smiddags. Opzich geen ramp, als dit een keertje gebeurt dan kan je dit prima uitleggen. Maar als dit heel vaak gebeurt geef je jouw kinderen het voorbeeld dat dat wat je zegt niet altijd klopt. En dat kan ingewikkeld worden als je echt belangrijke dingen gaat vertellen zoals regels en afspraken. Dus leer jezelf aan om als je zegt iets te gaan doen, dit ook daadwerkelijk te gaan doen en niks te beloven. Dan behou je je geloofwaardigheid richting je kids.

Tip: ik heb een trucje geleerd, als kinderen vragen: gaan we vanmiddag voetballen, zijn ze eigenlijk al tevreden met het antwoord: “oehh dat hoop ik wel, daar heb ik ook zin in”. Soms voeg ik hier aan toe, we kijken na de lunch even of het kan.

Tip 7: zorg voor een opgeruimd huis

Waarschijnlijk een open deur intrappen deze. Maar altijd goed om weer even bewust van te zijn. Als je je moet focussen op je schoolwerk als kind, maar er ligt ook speelgoed op tafel is dit gewoon lastiger. Zorg dus voor een opgeruimd bureau en een opgeruimd huis. Hoe minder prikkels om door afgeleid te worden hoe makkelijker het is. Dat geeft ook structuur.

Hoi, ik ben Merel. Ik ben opgeleid tot Psycholoog Kind en Jeugd en ik raak over dit onderwerp eigenlijk nooit uitgepraat. Door mijn blogs help ik jou om samen met je kind lastige situaties op te lossen, om zo je kind (nog meer) te laten stralen! Ik doe dit het liefste op een speelse (en serieuze) manier met een hoop tekeningen, positiviteit en humor. Daarnaast ben ik kinderboeken en opvoedboeken fan en deel ik graag over gelezen boeken mijn mening.