Meer op één lijn zitten als ouders? Dit is hoe je samen huisregels kan opstellen voor jouw gezin!

By 4 april 2019mei 14th, 2019Blog
Kinderpsycholoog Utrecht - Huisregels opstellen voor jouw gezin

Waar twee opvoeders zijn, zijn twee meningen. Heel normaal dus dat je niet altijd precies op een lijn zit als het om het opvoeden of de huisregels gaat. Voor heel veel ouders is het ook herkenbaar dat hier thuis regelmatig gesprekken of discussies over zijn. Je voelt je misschien niet altijd gesteund door je partner of je hebt beiden een andere opvoeding gehad waardoor je anders over regels/afspraken of normen en waarden denkt. Niet gek en dus ook helemaal niet erg! Sterker nog: dit betekent dat jouw zoon of dochter twee keer zoveel te leren heeft van jullie, alleen maar heel waardevol!

Toch komt het cliché ‘je moet als ouders op één lijn zitten’ niet zomaar ergens vandaan. En zoals altijd bij clichés zit hier ook een kern van waarheid in. Je wilt namelijk niet continu in discussie zijn over de regels en afspraken en je wilt wel een team vormen met zijn tweeën. Zou jij hier nog wel een stap in willen maken? Top! Dan heb ik een hele leuke opdracht voor jullie om zelf thuis in te zetten en samen in gesprek te gaan over de verschillende regels en afspraken thuis. Met als doel: Het niet overal over eens te zijn thuis, maar wel de belangrijkste afspraken en regels samen afstemmen zodat jullie elkaar daarin kunnen steunen. Met deze belangrijkste regels en afspraken kunnen jullie dan één team vormen en samen op één lijn zitten. En over al die andere uitzonderingen en minder belangrijke ‘regels’ kunnen jullie het dan eens zijn: het niet met elkaar eens te zijn! 

Zorg dat je voor deze oefening genoeg tijd inplant waarin je ongestoord met elkaar kan praten. Misschien hebben jullie hem zo af, misschien roept het hele mooie gesprekken op en dan zou het zonde zijn als je het gesprek moet stoppen nog voordat jullie hem hebben afgerond.

De opdracht:

Schrijf beiden, zonder te overleggen, alle gedragingen op van jullie kinderen die jullie moeten corrigeren. Dus gedrag waar je dagelijks of wekelijks tegenaan loopt. Gedrag wat een grens over gaat, of gedrag waarvan je vindt dat je kinderen het eigenlijk minder vaak zouden moeten laten zien. Heel breed, dus schrijf vooral alles op wat nu in je opkomt.

Gedrag ‘s ochtends tijdens spitsuur, gedrag wat je terug hoort van de meester of juf, ’s middags, ‘s avonds bij het naar bed gaan of tijdens het eten enz.

Dan, als jullie beiden een lijst met gedragingen hebt. Pak je een groot vel papier maat A3 of vier A4 vellen, dat heeft ongeveer hetzelfde effect. Teken dan onderstaand figuur over:

Dan is de volgende stap om de lijstjes naast elkaar te leggen en alle gedragingen die hier opstaan in de verschillende categorieën onder te gaan verdelen. Aan de linkerkant zie je het onderscheidt tussen belangrijk en niet belangrijk. Alle gedragingen die belangrijk zijn, het is een belangrijk probleem dat het gedrag zich voordoet, horen in de bovenste twee vakjes te staan. En alle andere gedragingen in de onderste (niet belangrijk) vakken. Voor elk gezin is het natuurlijk weer anders wanneer iets een belangrijk of niet belangrijk probleem is, maar een voorbeeld van een belangrijk probleem zou kunnen zijn: Liegen of pesten.  Een niet belangrijk probleem zou het niet opruimen van het speelgoed kunnen zijn.

Dan aan de bovenkant van het figuur wordt onderscheid gemaakt tussen irritant gedrag en niet irritant gedrag. Hier kan je jezelf de vraag stellen? Heb ik, of hebben anderen last van het gedrag. Ook dit is weer bij elk gezin anders, zo heeft de één heel veel last van het tikken met een potlood of pen aan tafel en de ander weer niet of je hebt hebt last van een niet opgeruimd huis terwijl een ander dit ook juist wel gezellig vindt. Het wiebelen op een stoel is hier ook een goed voorbeeld van: is dit irritant voor jou of anderen of valt dat wel mee?

Op deze manier kan je alle gedragingen in gaan vullen en hier samen het gesprek over aangaan. Vraag elkaar naar de reden waarom iets belangrijk of irritant is.

Op deze manier kletsen over de verschillende gedragingen maakt dat je een beter beeld gaat krijgen waar de ander zich aan irriteert of waar hij/zij waarde aan hecht in de opvoeding. Zo kan je samen een verdeling maken.

Nu is het ‘belangrijkste’ vakje van dit figuur de hoek linksboven. Hier staan namelijk de gedragingen die belangrijk zijn en irritant zijn voor iemand zelf of de omgeving. Dit zijn de gedragingen waar je samen als team mee aan de slag zou moeten. Hierop gebaseerd zou je (maximaal) 5 huisregels kunnen opstellen waar iedereen zich aan moet houden! Op deze punten ben je dan ook altijd consequent en steun je elkaar in.

Het vakje rechtsonder (niet irritant en niet belangrijk) zijn de gedragingen waar je geen energie in hoeft te stoppen! Dat is fijn je kan deze gedragingen negeren en het liefst zo min mogelijk aandacht aan geven. Hier hoeven zeker geen regels op gemaakt te worden. Je hier te veel op focussen makt namelijk dat je als een politie-agent de hele dag aan het corrigeren zou zijn. Dat wil niemand! Daarom kan het negeren van gedrag soms al heel effectief en energiebesparend zijn! Focus je vooral in deze situaties op wat al goed gaat.

De andere twee vakjes (linksonder en rechtsboven) zullen deels belangrijke of deels irritante gedragingen zijn, maar zullen ook gedragingen tussen staan waar jullie het als ouder niet altijd over eens zijn. En dat is niet erg. Ieder kan voor zich deze gedragingen wel of niet corrigeren. Omdat jullie samen de 5 belangrijkste huisregels afgestemd hebben is het niet erg dat het bij deze gedragingen niet perfect consequent is. Nogmaals: Je kan nooit precies op één lijn zitten, jullie kinderen leren juist heel veel van jullie omdat jullie hierin andere meningen hebben!  Succes en veel plezier met deze opdracht!

Hoi, ik ben Merel. Ik ben opgeleid tot Psycholoog Kind en Jeugd en ik raak over dit onderwerp eigenlijk nooit uitgepraat. Door mijn blogs help ik jou om samen met je kind lastige situaties op te lossen, om zo je kind (nog meer) te laten stralen! Ik doe dit het liefste op een speelse (en serieuze) manier met een hoop tekeningen, positiviteit en humor. Daarnaast ben ik kinderboeken en opvoedboeken fan en deel ik graag over gelezen boeken mijn mening.